علی شکیبا

دفتر یادداشت دیجیتال برای هر چیز مفید!
حذف کردن فایل های تکراری به کمک fdupes
ممکن است شما بر حسب اشتباه، مثل من، برخی فایل ها را چندین بار دانلود کرده باشید! یا اینکه اگر در کد ها تغییری ایجاد می کنید و از سامانه های کنترل کد منبع و نسخه استفاده نمی کنید؛ حتما تعداد زیادی فایل تکراری دارید!
اگر فکر می کنید که اولا یافتن فایل های تکراری و ثانیا حذف کردن آن ها کار ساده ای است؛ سخت در اشتباه هستید! شاید فکر کنید که با چند خط اسکریپت ساده می توانید موضوع را حل کنید! اگر اینگونه فکر می کنید؛ بهتر است امتحان کنید!
هیچ وقت آن روز را فراموش نمی کنم که در پوشه خانه ام (/home folder) دیگر جایی نمانده بود جز 200 مگابایت و من هم حداقل 1.5 گیگابایت فضا لازم داشتم! بعد از چندین بار پشتیبان گیری بر روی DVD و حذف کردن فایل ها؛ برخی فایل های حجیم به نظرم تکراری می آمدند! کنترل کردم، دیدم بله!!!! چه خبر است و بیچاره پهنای باند مصرف شده(!) و در حقیقت بیچاره من!
اینبار نیز بعد از کنکور؛ به یه اینجور مشکلی برخوردم؛ بنابراین مقداری گوگل نمودیم؛ تا ابزاری مناسب برای این کار بیایم! نتیجه بعد از خواندن چندین صفحه از بلاگ ها و منابع مختلف؛ ابزاری است به نام fdupes!
fdupes چیست؟
fdupes در حقیقت یک ابزار خط فرمان است. می توانید از این ابزار برای یافتن فایل های تکراری در یک پوشه (Directory)، مقایسه دو پوشه با هم و محتویات آن برای یافتن فایل های تکراری استفاده کنید. اگر هم مثل من، اوایلی که با لینوکس کار می کردم، از خط فرمان می ترسید، ناراحت نباشید! به راحتی می توان از این دستور در ساده ترین حالت ها استفاده کرد.

$ fdupes /home/ali

البته دستور فوق، فقط در همین سطح به دنبال فایل های تکراری است. در صورتی که می خواهید زیر پوشه ها را نیز برای فایل های تکراری کنترل کند؛ سویچ –r را به آن اضافه کنید. مثلا برای یافتن تمامی فایل های تکراری در پوشه کتاب های الکترونیکی؛ دستور زیر را استفاده کردم.
$ fdupes -r /home/ali/downloads/ebooks
البته برای اینکه دو پوشه را با هم مقایسه کرده و فایل های تکراری را بیابید؛ می توان آدرس پوشه مورد نظر را بعد از پوشه اول، وارد نمود. مثلا من قبلا یکسری کد منبع دانلود کرده بودم، اما به دلیلی که خاطرم نیست(؟!)؛ یک کپی از آن در /opt/mySrcs ایجاد کرده بودم. اما پس از آن دوباره در همان محل قبلی به دانلود کد های جدید ادامه داده بودم. بنابراین از دستور زیر استفاده کردم.

$ fdupes –r /home/ali/downloads/srcs /opt/mySrcs

با توجه به اینکه باید این دو پوشه با هم مقایسه می شدند و شامل تعداد خیلی زیادی (!) فایل بودند؛ تمامی منابع کامپیوتر من صرف همین تک فرآیند شد! اما بعد از پایان، نتیجه جالبی گرفتم. از من میشنوید؛ برای پوشه های شامل تعداد زیادی فایل؛ شب قبل از خواب دستور را اجرا کنید؛ آن هم به صورت دسته ای (Batch). صبح که از خواب بیدار شدید؛ تقریبا کار انجام شده است!
منبع: http://premium.caribe.net/~adrian2/fdupes.html
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۲/۱۷
علی شکیبا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی