علی شکیبا

دفتر یادداشت دیجیتال برای هر چیز مفید!

با سلام. وقتی لینوکس قبلی رو بر اثر یه اشتباه پاک کردم، نزدیک بود کل دیسک سختم رو نابود کنم! چون یه لحظه فکر کردم توی ماشین مجازی هستم که نبودم!، نسخه ۷ لینوکس دبیان رو نصب کردم. نمی دونم چرا، ولی نسخه ۷ کارت گرافیک من رو مثل ۶ نشناخت! به همین دلیل دست به کار شدم تا کارت گرافیک رو نصب کنم! تنها چیزی که خاطرم مونده بود، مدل کارت گرافیکم بود که ATI RADEON بود! هیچ چیز دیگه‌ای خاطرم نموده بود! به همین خاطر از دستور زیر برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد کارت گرافیکم استفاده کردم

$ lspci -nn | grep VGA

که از خروجی متوجه شدم Radeon 5000 هست! خوب تا اینجا کار خوب پیش اومد! بعد از اون، لازم بود تا بسته مربوط به کارت گرافیکم رو، بسته تجاری رو به متن باز ترجیح دادم(!) :-O، نصب کنم! به همین خاطر مخزن مربوطه رو به apt اضافه کردم!

$ sudo nana /etc/apt/sources.list.d/ati.list

و بعد خط زیر رو به اون اضافه کردم!

deb http://http.debian.net/debian/ wheezy main contrib non-free

و سپس

$ sudo apt-get update

و در نهایت بسته مورد نظر رو با استفاده از دستور زیر نصب کردم! (بسته اول فایل‌های سرامد هسته مربوطه است که برای نصب صحیح درایور کارت گرافیک لازم است).

$ sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r) fglrx-driver

در نهایت هم فایل پیکربندی Xorg Server رو به این صورت ساختم! دلیل اینکه این فایل رو دستی ساختم، آینه که Xorg این درایور رو به صورت خودکار شناسایی نمی کنه!

$ sudo mkdir /etc/X11/xorg.conf.d
$ echo -e 'Section “Device”\n\tIdentifier “RADEON”\n\tDriver “fglrx”\n\EndSection' > /etc/X11/xorg.conf.d/20-fglrx.conf

از طرف دیگه، چون معمولاً برای ارائه سمینار از لپ تاپم استفاده می کنم، این خط رو فایل xorg.conf اضافه کردم!

Section “Screen”
SubSection “Display”
Virtual 1024 768
EndSubSection
EndSection

و سیستم رو راه اندازی مجدد کردم! کار تمام شد! وقتشه که بخوابم!

البته به جای مراحل ساختن دستی تنظیمات، می تونستم همونطور که هنگام نصب توصیه شده بود، دستور مربوطه رو اجرا کنم! ولی به هر حال، من تنظیمات مربوط به مانیتور دوم رو باید دستی انجام می دادم!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۱
علی شکیبا

نظرات  (۱)

۰۶ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۳۶ ناصر باقری
با سلام
می‌خواستم بدونم کارگاه لینوکس مقدماتی در ترم ۳۹۲۲ ادامه خواهد یافت .
یا کارگاه‌های دیگری مثل لاتک و.. مد نظرتون است .
چگونه می‌توان در این کارگاه‌ها شرکت کرد؟
پ.ن: عذر خواهی. کامنتم برای این پست بود.
پاسخ:
با سلام و احترام
کارگاه مربوط به دانشکده فیزیک بود. برگزاری بقیه کارگاه ها بسته به توان و اطلاعات فنی اینجانب و بستر آن دارد.
موفق باشید.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی